Vijf tips bij een tennisarm

Vijf tips bij een tennisarm

Zie hier de 5 beste tips bij een tenniselleboog en tennisarm!

Een tenniselleboog of tennisarm is een veel voorkomende klacht. De medische benaming van een tenniselleboog is epicondylitis lateralis. Een tennisarm is een ontsteking van de pees ter hoogte van de buitenzijde van de elleboog. De pees is verbonden met de strekkers van de pols en vingers. Wanneer deze pees overbelast raakt kan er een ontsteking ontstaan bij de aanhechting van de pees aan het bot. Bekijk onze informatievideo!

Tip 1: Weet u zeker dat het een tenniselleboog betreft?

Belangrijk is om eerst goed uit te zoeken of u daadwerkelijk een tenniselleboog heeft. Uiteraard is de beste manier om erachter te komen of u een tenniselleboog heeft dit te laten onderzoeken door een huisarts of fysiotherapeut. U kunt echter zelf op een eenvoudige manier testen of uw klachten veroorzaakt worden door een tenniselleboog. Hiervoor legt u uw onderarm plat neer op de tafel en drukt u tegen de achterkant van uw hand. Geef tegendruk met uw handpalm tegen uw andere hand. Indien u een forse pijn of pijnscheut in de elleboog/onderarm ervaart, dan heeft u bevestigd dat de spieren die bij een tennisarm betrokken zijn, uw pijnklachten veroorzaken.

Tip 2: Overbelast je arm niet

Blijf bewegen, maar binnen de pijngrens. Zorg ervoor dat de tennisarm goed genezen is voordat u de arm weer volledig gaat gebruiken. Wacht liever wat langer met het gebruiken van uw arm, dan dat je te vroeg begint. 

Tip 3: Doe oefeningen

Door zelf eenvoudige rekoefeningen te doen, kunt u een begin maken met het herstel van uw tennisarm. Strek uw arm (knokkels omhoog) en druk uw pols naar beneden met uw andere hand (zodat uw pols in de maximale eindstand staat). Herhaal dit driemaal per dag 10x 10 seconden. Belangrijk is dat u ervoor zorgt dat de spieren en pezen die u rekt volledig ontspannen zijn tijdens de rek. Bovendien mag u tijdens de rek nooit pijn voelen op de elleboog zelf! Een tenniselleboog kan het beste behandeld worden door middel van excentrische oefeningen in combinatie met een elleboogbrace of elleboogbandage

Tip 4: Blijf niet doorlopen met klachten

Wacht niet te lang, indien u voelt dat de klachten niet weggaan of juist erger worden kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts of een fysiotherapeut. 

Tip 5: Draag een tennisarm brace

Draag een tennisarm brace om de pijn te verlichten. Een elleboogbrace is een tijdelijke oplossing, maar zorgt zeker in de beginfase voor meer rust en daardoor minder pijn. Kijk op onze website voor een geschikte elleboogbrace. Wij adviseren u onderstaande elleboogbraces:

  1. Het Thuasne Tenniselleboogbandje
  2. De Bauerfeind EpiPoint
  3. De CARE elleboogbrace
  4. De Thuasne elleboogbandage

Deze elleboogbraces zijn speciaal ontworpen voor de tenniselleboog of een golfelleboog. De band geeft druk op de peesaanhechting. Deze druk zorgt voor afname van de klachten.

Reacties

  1. Pauline van de Pol Pauline van de Pol

    Wat ben ik blij te horen over die allergische reactie. Die had ik ook! Echt vreselijk! Kon helemaal niks meer gebruiken.
    Ben nu weer op zoek naar iets anders. Wel balen, want nu kan ik die braces weggooien.

  2. Roel Bioch Roel Bioch

    Beste Steef,

    Goed om te horen dat een brace werkt, vervelend dat de huid reageert op het siliconen. Wij hebben diverse braces waar het siliconen is vervangen voor een hypoallergeen materiaal of badstof voering. Ik kon helaas geen order onder uw naam vinden, dus ik weet niet welke brace u op dit moment gebruikt.

    Zou u even contact met ons kunnen opnemen voor een advies op maat? U kunt onze contactgegevens onderaan de pagina vinden.

    Hartelijke groet!

    Team ProBrace

  3. Steef de Koning Steef de Koning

    Mijne Heren, Ik krijg een allergie reactie op de plek waar de siliconen de huid raken. Rood, gevoelig, jeuk.
    Is er een alternatief voor de siliconen?
    Ik heb wel baad bij de brace maar moet hem helaas na een paar dagen gebruik (2) weer weg leggen.
    mvg

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden