Vijf tips bij een tennisarm

  • Geplaatst op
  • 0
Vijf tips bij een tennisarm

Een tenniselleboog of tennisarm is een veel voorkomende klacht. De medische benaming van een tenniselleboog is epicondylitis lateralis. Een tennisarm is een ontsteking van de pees ter hoogte van de buitenzijde van elleboog. De pees is verbonden met de strekkers van de pols en vingers. Wanneer deze pees overbelast raakt kan er een ontsteking ontstaan bij de aanhechting van de pees aan het bot. Bekijk ons informatiefilmpje!

Tip 1 : Weet u zeker dat het om een tenniselleboog betreft?

Belangrijk is om eerst goed uit te zoeken of u daadwerkelijk een tenniselleboog heeft. Uiteraard is de beste manier om erachter te komen of u een tenniselleboog heeft dit te laten onderzoeken door een huisarts. U kunt echter zelf op een eenvoudige manier testen of uw klachten veroorzaakt worden door een tenniselleboog. Hiervoor legt u uw onderarm plat neer op de tafel en drukt u tegen de achterkant van uw hand. Geef tegendruk met uw handpalm tegen uw andere hand. Indien u een forse pijn of pijnscheut in de elleboog/onderarm ervaart, dan heeft u bevestigd dat de spieren die bij een tennisarm betrokken zijn, uw pijnklachten veroorzaken.

 

Tip 2 : Overbelast je arm niet

Blijf bewegen maar binnen de pijngrens. Zorg ervoor dat de tennisarm goed genezen is voordat u de arm weer volledig gaat gebruiken. Wacht liever wat langer met het gebruiken van uw arm, dan dat je te vroeg begint. 

 

Tip 3 : Doe oefeningen

Door  zelf eenvoudige rekoefeningen te doen, kunt u een begin maken met het herstel van uw tennisarm. Strek uw arm (knokkels omhoog) en druk uw pols naar beneden met uw andere hand (zodat uw pols in de maximale eindstand staat). Herhaal dit 3x per dag 10x 10 seconde.

Belangrijk is dat u ervoor zorgt dat de spieren en pezen die u rekt volledig ontspannen zijn tijdens de rek.

Bovendien mag u tijdens de rek nooit pijn voelen op de elleboog zelf! Een tenniselleboog kan het beste behandeld worden door middel van excentrische oefeningen in combinatie met een elleboogbandage. 

 

Tip 4 : Blijf niet doorlopen met klachten

Wacht niet te lang, indien u voelt dat de klachten niet weggaan of juist erger worden kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts of een fysiotherapeut. 


Tip 5: Draag een elleboogbrace

Draag een elleboogbrace om de pijn te verlichten. Een brace is een tijdelijke oplossing, maar zorgt zeker in de beginfase voor meer rust en daardoor minder pijn. Kijk op www.probrace.nl voor een geschikte brace. Wij adviseren u onderstaande twee braces:

  1. Het Thuasne Tenniselleboogbandje
  2. De Bauerfeind EpiPoint

Deze twee type braces zijn speciaal ontworpen voor de tenniselleboog. De band geeft druk op de peesaanhechting. Druk op de peesaanhechting zorgt voor afname van de klacht.

  

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »