Tips voor het voorkomen van klachten tijdens het thuiswerken

  • Geplaatst op
  • 0
Tips voor het voorkomen van klachten tijdens het thuiswerken

Inmiddels is zo veel mogelijk thuiswerken de norm geworden. Waar dit voor de één misschien even wennen is, kan het voor de ander juist een uitkomst bieden. Echter beschikt niet iedereen over een vaste werkplek aan huis en zullen veel keukentafels dienen als bureau in deze tijd. Omdat we niet willen dat u door deze situatie last krijgt van nek- en/of rugklachten, hebben we hieronder een aantal belangrijke tips voor u op een rijtje gezet.

Tips voor het voorkomen van klachten tijdens het thuiswerken
Vijf belangrijke tips


1. Zorg voor een goede werkplek
Het is misschien verleidelijk, maar op de bank met laptop op schoot is natuurlijk geen goede werkplek. Mocht u geen (verstelbaar) bureau hebben, zorg dan in ieder geval dat uw werkplek aan een tafel is. Daarnaast is een goede stoel belangrijk, zorg bij gebrek aan een bureaustoel in ieder geval voor een exemplaar met rugleuning.

2. Installeer het beeldscherm op ooghoogte
Bij een te laag beeldscherm, belast u uw nek. Wanneer u enkel met een laptop werkt en niet met een extern beeldscherm, kunt u deze verhogen met behulp van een aantal boeken. Gebruik deze vervolgens met los een toetsenbord en muis.

3. Zorg voor een rechte houding
U kent het wel, dat u na een tijdje naar voren gaat hangen. Hierdoor komt er een hoge druk op uw schouders te staan, waardoor de kans groot is dat u klachten krijgt. Zorg er daarom voor dat u de gehele rugleuning gebruikt. Check om de zoveel tijd of u nog recht zit of plak een post-it op uw scherm om u hieraan te herinneren.

4. Krijg voldoende beweging tussendoor
Het is belangrijk om gedurende dag te blijven bewegen. Loop ieder uur even een rondje, haal tijdens uw pauze een frisse neus of ga de hond uitlaten. Een andere optie zou kunnen zijn om telefoongesprekken staand of lopend te voeren.

5. Doe oefeningen
Doe tussendoor schouder- en nekoefeningen. Beweeg de schouderbladen naar elkaar toe of beweeg uw hoofd van de ene schouder naar de andere.

Met deze tips zorgt u ervoor dat uw werkplek thuiswerk-proof is. Blijft u moeite hebben met het aanhouden van de juiste houding? Wellicht dat een houding corrector of een rug rechthouder ondersteuning kan bieden.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.