5 tips bij schouderklachten

  • Geplaatst op
  • 0
5 tips bij schouderklachten

De schouder is een belangrijk gewricht in ons lichaam, het verbindt de arm met de romp. Vaak wordt gedacht dat de schouder één gewricht is. Dit is echter niet correct. Een aantal tips kunnen u helpen om snel van uw klacht af te komen of juist te voorkomen.

5 tips bij schouderpijn

Het schoudergewricht bestaat uit een complexe samenwerking van verschillende gewrichten. Hieronder vallen de gewichten van het sleutelbeen, het schouderblad en glenohumerale gewricht (vaak schoudergewricht genoemd). Doordat de schouder zo complex is opgebouwd is de kans op een blessure of schouderklacht vrij groot. De schouderklacht behoort samen met knie en rugklachten dan ook tot de meest voorkomende klachten in Nederland. In veel gevallen kunt u zelf veel doen aan schouderblessures.

Hieronder hebben wij een aantal tips voor u samengesteld die u kunnen helpen bij schouderklachten.

 


Tip 1 ontlast de schouder

Probeer bij schouderklachten uw schouder niet te zwaar te belasten. Bewegen binnen de pijngrens is wel wenselijk. Dit klinkt misschien heel erg logisch, maar is zeer belangrijk. Neem rust totdat de klachten minderen en probeer niet teveel te tillen. Worden de klachten nauwelijks minder? Ga dan even langs bij de huisarts voor een eventuele behandeling.


Tip 2 blijf wel bewegen

Onvoldoende beweging. Wanneer u de schouder niet voldoende gebruikt dan kan dit klachten opleveren. Dit zijn vaak wisselende en zeurende pijnklachten. Blijf bewegen binnen de pijngrens. Bij bewegen binnen de pijngens kunt u denken aan het voor en achterwaarts draaien van de schouder en kleine roterende bewegingen te maken met de armen, hiernaast kunt u de armen in kleine bewegingen voor en zijwaarts optillen.


Tip 3 voorkom met warming-up

Heb je regelmatig last van schouderklachten na het sporten? Probeer dit dan te voorkomen door een warming-up te doen voordat je met de schouders veel kracht moet zetten. Met name bij zwemmen of racket- en gooisporten is het verstandig om een warming-up te doen.


Tip 4 wissel regelmatig van werkhouding

Een langdurige statische houding zorgt ervoor dat het lichaam verstijft. Dit komt door het feit dat er geen goede statische houding bestaat. Je moet bewegen. Probeer op een gezonde manier te blijven bewegen. Dynamisch zitten! Doe wat strek-oefeningen of loop even naar een collega. Probeer hier een routine van te maken om het makkelijker vol te kunnen houden.

- Beweeg voldoende
- Doe rek- en strekoefeningen
- Houd mini-breaks


5. Zet je laptop op een gezonde hoogte.

De laptop vervangt meer en meer een vaste PC. Hij is mobiel en je kunt er dus overal mee werken. Er is 1 probleem; hij is rampzalig voor je houding. Het scherm staat te laag, waardoor je automatisch ineengedoken gaat zitten. Nek omlaag, schouders opgetrokken. Het zet druk op de schouders en nek, plekken waar gebruikers dan ook vaak pijntjes gaan voelen. Gebruik een laptopstandaard en werk met een extern toetsenbord en muis.

- Gebruik een laptopstandaard
- Gebruik extern toetsenbord
- Gebruik een externe muis

Heeft u een brace nodig voor uw schouder? Bekijk onze schouderbraces

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.