Tape of brace? De voor en nadelen van tape en een enkelbrace.

Veel sporters hebben wel eens last van hun enkels en gebruiken daarom tape of een brace. Welke van de twee opties is eigenlijk het beste? Wij hebben de voor en nadelen voor u op een rijtje gezet.

Verstuiking van de enkel onder sporters komt vaak voor

Enkelverstuiking en enkelkneuzing is de meest voorkomende sportblessure in Nederland (Schmikkli e.a. sportblessures in het totale speelveld, NOC NSF 2002). 
Onderstaand overzicht geeft aan welke acties tijdens sporten het meest provocerend voor het ontstaan van sportblessures zijn:

- Rennen, sprinten, hardlopen 290.00
- Springen 170.000
- Contact tegenspeler 290.000
- Draaien 130.000
- Contact voorwerp 250.000 

De enkel/voet is een zeer complex gewricht. Via onderstaande link kunt u een wat duidelijker beeld krijgen van dit gewricht.

https://www.youtube.com/watch?v=z66QuF2S7cg

 


Sporten met tape of een enkelbrace? 

Het koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapeuten (KNGF) heeft duidelijke richtlijnen op het gebied van blessures en enkelklachten. Wanneer adviseren therapeuten een enkelbrace en wanneer kunt u beter gaan voor tape? Sommige therapeuten zweren bij een brace, andere weer bij tape. Het KNGF heeft door middel van onderzoek te combineren met praktijkervaring een duidelijk beeld weten te scheppen over deze twee in te zetten methodes. Hieronder een kort overzicht van de voor en nadelen die voort zijn gekomen uit dit onderzoek.

Brace:

- Een brace is op termijn goedkoper dan tape.
- Binnen enkele uren geeft een brace  4,5-12% minder steun door het loosening-effect.  Dit is echter  gemakkelijk op te lossen door de brace strakker aan te trekken.
- Vermindert  de kans op herhaling van enkelverzwikking met 40-50%
- Afhankelijk van de brace, belemmert deze de 'normale' beweging niet of nauwelijks.
- Patiënt kan een brace gemakkelijk om en af doen.
- Een brace voldoet wanneer het geboden draagcomfort en de gegeven steun met elkaar in evenwicht zijn.
- Er zijn verschillende soorten braces met diverse ondersteuningsklasse.


 Tape:

- Op termijn is tape een stuk duurder dan een brace
- Binnen enkele uren geeft tape 40-50% minder steun door het loosening-effect
- Vermindert  de kans op herhaling van enkelverzwikking met 40-50%
- Belemmert 25% meer de ‘normale’ beweging van de enkel
- Om sporttape aan te brengen, moet er vaak een professional aan te pas komen. Daarnaast is tape na de sport activiteit lastiger te verwijderen
- Tape kan gemakkelijker en beter aan individuele wensen worden aangepast.
- Door gebruik van lijm is de kans op huidirritatie groter


Wel moet er gezegd worden dat een dergelijk vergelijkend onderzoek tussen een enkelbrace en tape staat of valt met de soort tape en brace die men heeft toegepast. Iedere brace heeft immers zijn eigen ondersteuningsklasse.


Een enkelbrace bij enkelverstuiking of enkelkneuzing

In de huidige richtlijn van het KNGF wordt het dragen van een brace geadviseerd vanaf het moment dat de zwelling is afgenomen. De kans op volledig herstel is groter indien iemand de eerste 6 weken na letsel een enkelbrace gebruikt. Sneller hervatten van sportactiviteit is daarvan het gevolg. Echter is het dragen van een enkelbrace geen garantie voor blessurevrij kunnen sporten. Het preventief inzetten van een enkelbrace zorgt voor een forse verlaging van de kans op een herhaald trauma. De EXO-L brace is daar een mooi voorbeeld van. Deze maatwerk brace kan alleen preventief ingezet worden.





 

Reacties

  1. Jasper de Graag Jasper de Graag

    Goed geschreven stuk! Interessant om het verschil tussen tapen en braces te weten!

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden