Heb je last of pijn tijdens het hardlopen? ProBrace helpt!

Heb je last of pijn tijdens het hardlopen? ProBrace helpt!

Veel hardlopers hebben wel eens last van hun voet, enkel of knie tijdens het hardlopen? Wij van ProBrace hebben de meest gehoorde blessures bij hardlopen voor u op een rijtje gezet, aangevuld door een passend advies.

Voor een geheel vrijblijvend advies op maat neemt u contact met ons op via info@probrace.nl of 085 - 40 11 911.

Heb je last of pijn tijdens het hardlopen? Aan je voet, enkel of knie?
Wij brengen voor u de meest voorkomende klachten bij hardlopen in kaart.

Allereerst lijkt het ons goed om te benadrukken dat rust een zeer belangrijke en vaak onderschatte eerste stap is in het genezingsproces bij een blessure. Daarnaast, vraag jezelf eerst het volgende af:
- Heb je onlangs een verandering aangebracht in je schoeisel, trainingsprikkel of trainingsondergrond? Heb je bijvoorbeeld nieuwe schoenen of ben je toevallig toe aan nieuwe schoenen?
- Heb je onlangs heel veel of juist heel weinig getraind? Heb je een goede warming up gedaan? De laatste tijd toevallig veel in de heuvels getraind? Of juist gewisseld van hardlopen op straat naar hardlopen in het bos?


Pijn / last onder de voet
In de volksmond beter bekend als hielspoor of fascitiïs plantaris. Hielspoor wordt vaak omschreven als een ontsteking van de pees onder de voet, als gevolg van kalkvorming bij de aanhechting van de pees. Fasciïtis plantaris staat voor een irritatie of ontsteking van de peesplaat onder de voet, de verbinding tussen het hielbeen en de bal van de voet.

Wat kan ik zelf doen?
Zelf kun je de structuren rondom de hiel rekken. Hierbij te denken aan het (actief) rekken en stretchen van het spier- peescomplex middels oefeningen van de fysiotherapeut of het (passief) rekken middels een strassburg sock, NOX brace nachtspalk of hielspoor nachtspalk. Daarnaast kun je in het dagelijks leven en tijdens het sporten een aircast airheel hielspoor bandage dragen of een inlegzool (steunzool), siliconen kussens of andere schokdemper in je schoenen dragen, om de druk onder de voet te verminderen. Schroom daarnaast niet om een specialist om advies te vragen. Wij staan altijd voor je klaar met een gratis advies!


Zie ook onze eerdere blog over Hielpijn / hielspoor en Hielpijn bij kinderen.


Pijn / last aan de knie
Er zijn veel verschillende soorten klachten bekend rondom de knie. Grofweg wordt er een onderscheid gemaakt in last aan de zijkant van de knie en last aan de voorkant van de knie. Veel voorkomende klachten rondom de knie bij hardlopers zijn patello- femorale klachten, de lopers knie (ook wel ‘runners knee’ of ‘ITFS iliotibiaal frictie syndroom’ genoemd) óf natuurlijk de bekende jumpers knee.


Ook bij knieproblemen tijdens hardlopen is het essentieel dat er allereerst rust wordt gehouden, om de structuren rondom de knie de kans te geven zich te herstellen.

Wat kan ik zelf doen?
Ga allereerst voor jezelf na hoe je aan deze knieklachten bent gekomen. Verandering in schoeisel? Trainingsprikkel? Ondergrond? Zodra je achterhaald hebt welke actor van invloed is geweest op je knieklachten kun je proberen deze aan te passen. Hierna kun je, met een lagere belasting dan normaal, je training hervatten. Is het probleem nog steeds niet verholpen? Dan adviseer ik je aan om een specialist raad te plegen.

Weet je goed wat het probleem is welke diagnose past bij jouw klacht? Neem dan een kijkje in onze selectie van knie braces. Bij elke brace staat beschreven welke diagnosen passen bij het dragen van desbetreffende brace. Weet je echter niet goed welke diagnose je moet stellen bij jouw klacht? Kijk dan bij het kopje blessures of uw blessure er tussen staat of neem contact op met een van onze specialisten voor een vrijblijvend advies.


Pijn / last van de achillespees
Een irritatie of ontsteking van de achillespees komt vaak voor na overbelasting als gevolg van hardlopen. Vaak heeft dit als oorzaak dat er té intensief of té vaak getraind wordt, een te korte warming up of een verandering van schoeisel of trainingsondergrond. Ga voor jezelf dus na of je onlangs een verandering aan hebt gebracht in je training?

Wat kan ik zelf doen?
Probeer, naast op de eerste plaats het houden van rust, met name de kuitspieren goed te rekken. Oefeningen vindt u hier. De kuitspieren kunt u zowel actief als passief proberen te rekken. Actief rekken gaat middels oefeningen, passief rekken met name door het dragen van een statische brace. Neemt u eens een kijkje op onze website, onder het kopje ‘blessures’. Hier staat onder andere beschreven welke statische braces er gebruikt kunnen worden bij een irritatie van de achillespees. Enkele voorbeelden: de nachtspalk(en) en de strassburg sock. Naast deze statische braces zijn er ook tal van mogelijkheden om overdag ervoor te zorgen dat de pijn verminderd, denk hierbij bijvoorbeeld aan een Silistab Achillo, een Achillotrain bandage of eventueel een Achillotrain Pro enkelbandage. 


Kortom, er zijn –tig mogelijkheden om u van uw klachten af te helpen!

Heeft u vragen of wilt u advies? ProBrace!
Heeft u een brace of steunzolen nodig? ProBrace!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden